Juf Hannah

Regelmatig geef ik workshops op basisscholen, vaak duren deze anderhalf uur (twee lesuren), maar kunnen ook worden uitgebouwd tot een halve of zelfs een hele lesdag, een themadag. Ik sta bij meerdere bemiddelingsbureaus ingeschreven en kan via hen worden geboekt of rechtstreeks via het formulier onderaan deze pagina. Een themadag bestaat natuurlijk niet uit 100% creatief bezig zijn, ook uit elkaar leren kennen, verhalen vertellen, spelletjes of een quiz tussendoor en energizers; af en toe even flink bewegen! De prijs voor een themadag is op aanvraag en exclusief materialen, reiskosten, en btw. Ik werk het liefst met een thema en heb enkele al uitgewerkt en kan deze op korte termijn geven.

Kerndoelen

Stel we houden ons een deel van de dag met knipkunst bezig, dan werken we aan meerdere kerndoelen, namelijk kerndoel 54, de kinderen leren beelden te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken, te communiceren. Kerndoel 55, leerlingen leren op eigen werk en dat van andere te reflecteren. Kerndoel 56, knipkunst staat op de Unesco lijst van immaterieel werelderfgoed, de leerlingen verwerven hier kennis over en door het doen en de reflectie krijgen ze hier waardering voor.

Online les

Tijdens de lockdowns heb ik online les gegeven, hieronder staat hiervan een voorbeeld, een ingekorte aflevering van een serie over lessen over leven in de zee. Ik kan lessen op maat bieden, vooraf opgenomen zoals deze of live via zoom of teams.

Het regenwoud verhuizen

In drie lessen gaan de kinderen het regenwoud onderzoeken, in de 1e les praten we o.a. over wat we wel/niet gaan verhuizen, dit gaan de kinderen tekenen en vormgeven, dan luisteren we in les 2 naar geluiden en tekenen wat we horen, daarna in les 3 bekijken we voorbeelden van gebouwen in relatie tot de natuur en bouwen een maquette.

Op de pagina over dit project staan foto’s van de pilot, een korte video en een geluidsfragment met geluiden uit het regenwoud.

Luchtschip

Project waarin ik samen met de kinderen diverse beelden bekijk van zeppelins, we bedenken spullen die we nodig hebben onderweg. Alleen wat er in het kratje past. Als er ook nog eens geen stroom is, hoe redden we ons dan en hoe maken we het leuk samen aan boord? Daarna zeg ik dat een luchtschip elke denkbare vorm kan hebben. Hoe ziet jouw ideale luchtschip eruit? Teken het maar of maak er een collage van!

Quilten zonder naaimachine

Een klassieke quilt maken kan wel maanden duren, maar dat kunnen wij sneller als iedereen een stukje maakt. Maak een voorstelling van je leven, iets waar je blij van wordt, of een zelfportret. Diverse lapjes gaan we plakken in plaats van naaien. Later leggen we de resultaten bij elkaar en vormen de verschillende werken een heel grote quilt die we kunnen veranderen (en geen rechthoek hoeft te zijn. Als ik enkele dagen de tijd heb kan ik het resultaat fotograferen en printen op stof en samenvoegen.)

Panorama Mesdag

We gaan kennismaken met Hendrik Willem Mesdag, bekend van panorama Mesdag. Naar dit enorme schilderij, wat meer een installatie is, maken we samen een panorama. De randen van de losse tekeningen van iedereen moeten op elkaar aansluiten en de invulling staat vrij, of een groepje kinderen focust op de lucht, anderen op de zee, anderen op het strand. We kunnen ook andere onderwerpen nemen dan zee en strand, zoals een grote stad en verkeer, bos, kinderkamer, of een vreemde planeet.

Alice in Wonderland

Alice komt in wonderland verschillende figuren (vreemde vogels) tegen, eentje hiervan heb ik een stripfiguur van gemaakt, welke karakters spreken jullie aan en kiezen jullie uit? Welk figuur krijgt een eigen avontuur? We gaan een spin-off maken en het verhaal kan overal plaats vinden, we kunnen de verhalen ook op elkaar aan laten sluiten.

An error occurred. Message not sent.
Send